lördag 25 maj 2013

Rosensaft

God förmiddag på Er.
Varje sommar brukar jag göra rosensaft.
Några undrar över receptet så här kommer det.

2 l lätt packade rosenblad
2 l vatten
1 1/2 matsked citronsyra
1.7 kg strösocker
Häll i vatten o rosenblad i en kastrull
Låt koka 5-6 min
Ta kastrullen åt sidan häll i sockret
Låt koka i 10 min
Ta kastrullen åt sidan häll i citronsyran
Det är då den vackra färgen uppstår.
Sila häll upp på väl rengjorda flaskor
OBS använd bara rosenblad som doftar.
Lycka till





6 kommentarer:

  1. Hej vännen! Nu får jag ut o knycka rosenblad ;) den saften verka ju så god, har allt lite rosor men de doftar inte så mycket! ha nu en fortsatt fin dag! Hoppas plattorna har kommit fram?! Kram Iréne

    SvaraRadera
  2. Nämen va spännande..det kanske jag skulle prova !!

    Kraaam

    SvaraRadera
  3. carina moqvist28 maj 2013 kl. 13:11

    hej har nu hört talas om din blogg och det är kul att se och läsa allt fint, återkommer. kram från k-holm

    SvaraRadera
  4. Carina så kul. Det var ju längesen vi hördes och sågs.
    Kul att du hitta hit. Hoppas att allt är bra med dej.
    Förstår att det är toppen att storebror flyttat " hem".
    Ha det så bra kanske kan vi ses nångång. Vore så trevligt.
    Jag finns på instagram oxå. rosenhaxan.
    Har du nån blogg .?
    Kram kram Gittan

    SvaraRadera
  5. Vilket spännande recept! Jag har testat att göra rosensylt men aldrig saft. Kramar Liza

    SvaraRadera
  6. carina moqvist1 juni 2013 kl. 02:38

    hej igen, allt bara fint, vore kul att ses, nej ingen blogg men läser många andra, har en kusindotter som bloggar och är med i en del inredningstidningar. kram och ha det bra

    SvaraRadera